Hideki Tojo (1884–1949) gjorde en fin karriär, som officer i den Kejserliga japanska armén och på andra viktiga ledande poster. Han avancerade och krönte banan som Japans premiärminister under det andra världskriget. Tojo var en central aktör i de beslutsprocesser, som ledde landet in i kriget. Under hans ledarskap hade Japan inledande militära framgångar, men de följdes snart av förlorade slag och det fullständiga nederlaget. Formad i det komplexa kejserliga Japans militaristiska system tog han sig upp till den högsta statsledningen och centraliserade maktbefogenheter för mobilisering och totalt krig genom att behärska den byråkratiska apparaten med slipad politisk taktik. Han dirigerade Japans aggressiva expansion av landets gränser och krigstida politik. Tojo besatt en särskild förmåga att – ibland återhållet, ibland mer drivande – utnyttja motsättningar i den högsta politiska ledningens trassliga beslutsordning, där kejsaren själv var en aktör, och han använde rivaliteten mellan armén och marinen för sina syften.
Hans bana slutade med att han förlorade makten, begick ett misslyckat självmordsförsök, ställdes inför en särskilt inrättad allierad ad hoc-krigstribunal för krigsbrott och brott mot freden samt avrättades genom hängning enligt beslut av tribunalen. Om Tojos faktiska ansvar för aggressionskrigen kan det inte råda någon tvekan. Han tog själv på sig allt ansvar för att skydda den kejserliga institutionen.