USA vil angivelig åpne flere baser, forsvaretsforum.no

I møter mellom Danmark og USA har amerikanske tjenestemenn foreslått å opprette tre nye militærbaser på Grønland, melder BBC.

Kildene til BBC er ikke navngitt, men skal være amerikanske tjenestemenn. Ifølge kildene har Danmark og USA møttes minst fem ganger siden midten av januar.

Det er foreslått at de tre militærbasene skal ligge sør på øyen og få status som amerikansk territorium. Basene skal først og fremst overvåke russisk og kinesisk maritim aktivitet i den nordlige delen av Atlanteren, sier tjenestemenn til den britiske kringkasteren.

Fra minst et dusin til én
Det hvite hus har bekreftet at det har funnet sted møter mellom amerikanske, danske og grønlandske representanter, men har ikke villet si hva møtene har handlet om.

USA har i dag én militærbase på Grønland – Pittufik Space Base, som hovedsakelig bemannes av personell fra U.S. Space Force. USA har drevet basen siden 1951 og radaren som finnes på basen har som hensikt å advare USA mot innkommende ballistiske missiler. Under den kalde krigen hadde USA flere baser på Grønland, ifølge the New York Times var det snakk om minst tolv baser. Läs artikel