Regeringen skriver på sin hemsida den 5 juni om basen i norra Finland: Inrättandet av FLF Finland innebär att en svensk stridsgrupp i Boden i Sverige och den multinationella delen av ledningen i Rovaniemi börjar lyda under alliansens överbefälhavare för Europa (Supreme Allied Commander Europe, SACEUR) general Alexus G. Grynkewich.
Kommentar; Sverige kommer att ansvara för den nya framskjutna basen för landstyrkor (FLF) i Norra Finland och därmed följer som Peter Hultqvist säger i riksdagsdebatten om förslaget att Sverige är berett att ta ett stort ansvar för försvaret av inte bara norra Finland utan också Nordkalotten.
”Vi är beredda att avsätta militära resurser för detta och verka på finskt område i den händelse att det är nödvändigt.”
Sverige har få egna markstyrkor och saknar egentligen ett territorialförsvar av det egna landet. Med åtagandet för FLF som i ett första steg skall uppgå till 600 man och kunna utökas till 1200 försvagas det egna försvaret av Norrbotten.
Från socialdemokraterna har förslaget framförts att Sverige skall lagra försvarsmateriel i förväg på finsk mark. Det kan verka rationellt att ha
sådan materiel på plats innan de svenska styrkorna kommer vilket kan verka rationellt men binder Sverige än mer till insatser utomlands .(Utgivarna)
Peter Hultqvist (s): Sverige är alltså berett att ta ett stort ansvar för försvaret av inte bara norra Finland utan också Nordkalotten. Vi är beredda att avsätta militära resurser för detta och verka på finskt område i den händelse att det är nödvändigt.
Det är en del av det man kan kalla för en solidarisk allianspolitik. Det bidrar aktivt till säkerheten och stabiliteten i Euroatlantiska området, och det främjar svensk integration i Nato.
Sveriges engagemang i norra Finland är en del av ett samlat engagemang på Nordkalotten från Norge, Finland och Sverige. Det är alltså ett brett uppdrag.
Det innebär också att en annan fråga lyfts, som inte hanteras i det här förslaget. Det vore nämligen önskvärt och bra om man skulle kunna arrangera det hela så att förhandslagring av materiel, vapen och ammunition med mera, skulle kunna förläggas från svensk sida i Finland. Det skulle i stor utsträckning underlätta vårt åtagande. […]
Det här är en fråga som inte är löst. Vi har från Socialdemokraternas sida fört fram den i olika sammanhang, och därför gör jag det också i dag. Det här är något som en kommande regering måste ta tag i efter valet och se till att vi får en ordning där vi kan förhandslagra på finskt territorium. Det blir i praktiken ett defence cooperation agreement, för att använda ett begrepp som vi tidigare har använt i samband med att vi tecknat avtal. Det skulle naturligtvis också vara ett tydligt bevis på en fördjupad integration som skulle gagna Natos operativa planering. [,,,]
Det innebär också att en annan fråga lyfts, som inte hanteras i det här förslaget. Det vore nämligen önskvärt och bra om man skulle kunna arrangera det hela så att förhandslagring av materiel, vapen och ammunition med mera, skulle kunna förläggas från svensk sida i Finland. Det skulle i stor utsträckning underlätta vårt åtagande.
Läs referat från riksdagen