Stortinget stemte for å åpne store områder for USA på norsk jord. Dette sier partiene i dag, nrk.no

[…] Samtidig som Maga-bevegelsen har vokst frem i landet, men mens Joe Biden var president, vedtok Stortinget å åpne 12 områder i Norge for styrker fra blant andre USA. Kritikerne mener disse i praksis er amerikanske baser på nord jord.

Den største av dem ligger i Bardu kommune i Troms.

Det er ordføreren her, Toralf Heimdal (Sp), som mener Stortinget i dag aldri ville gått med på å inngå et tilsvarende forsvarssamarbeid med dagens USA, under Trump. […]

SV stemte imot tilleggsavtalen  med USA. Kirsti Bergstø, SV-leder og medlem av utenriks- og forsvarskomiteen, viser til at SV har advart mot at vi har gjort oss for avhengige av USA.

– Derfor må vi styrke vår egen forsvarsevne og samarbeidet med nordiske og nordeuropeiske land som vi har felles interesser med, sier Bergstø.

– USA har endret seg dramatisk under Trump, og gått fra å være noe mange har sett på som en sikkerhetspolitisk støtte til å være en sikkerhetspolitisk trussel. Han truer allierte, bryter folkeretten, undergraver demokrati og poserer med gaver han egentlig ikke har lov til å motta, sier hun.

– SV var imot avtalen da den ble vedtatt og ville ha stemt imot også i dag. Vi har foreslått å si opp avtalen og håper flere partier erkjenner at det er dypt problematisk å la USA ha fri og eksklusiv tilgang til store områder i Norge, sier Bergstø. […]

Rødt stemte imot tilleggsavtalen med USA. Bjørnar Moxnes, utenrikspolitisk talsperson, mener USA utgjør en sikkerhetsutfordring for Norge. Likevel har vi gitt Trump nøklene til 12 områder på norsk jord. Läs artikel