Maskinkanoner og missiler i Oksbøl, flere F35-fly og ukrainsk våbenfabrik i Skrydstrup samt en stadigt mere aktuel Nato-havn i Esbjerg er bare et udsnit af Forsvarets tilstedeværelse i Syd- og Sønderjylland.
Og landets statsminister lægger heller ikke skjul på, at borgerne i Syd- og Sønderjylland tager et stort ansvar i den betændte sikkerhedspolitiske situation.
– Min oplevelse er, at Sydjylland – herunder nok i særdeleshed Sønderjylland qua historien – har en meget, meget stærk fornemmelse af vigtigheden af at have et forsvar. Der har altid været en meget stærk lokal opbakning til kasernerne. Der er noget identitet, som jeg ikke mener, man må undervurdere, når man er i gang med den oprustning, som vi er i gang med lige nu, siger Mette Frederiksen (S) i et interview med JydskeVestkysten. Läs artikel