Norge er i en kritisk fase i sin utenrikspolitikk, og trusselen fra en dramatisk endret verdensorden er mer prekær enn noensinne.
Slik lyder den klare advarselen fra statsviter og forsker Iver B. Neumann i den nye boken: «Hva skjer med verden? Norge mellom stormaktene». «2025 ser ut til å bli et år der en ny verdensorden begynner å vokse frem. Vi snakker om begynnelsen på et avgjørende vendepunkt», skriver Neumann.
Der USA blir stadig mer ensidig og autoritært under Trump, med Kina som en sterk økonomisk utfordrer og Russland som en mer aggressiv militærmakt.
Og den røde tråden i boken er krystallklar: Norge må våkne! […]
– Når Trump nå setter USA på en kurs bort fra demokratiet, så betyr jo det at demokratiet rett og slett ligger tynt an i verden generelt, sier forskeren.
Derfor mener Neumann at Norge og Europa nå er i ferd med å miste den viktige sikkerhetsgarantien som vi tidligere hadde fra USA.
– Europa og Norge må klare seg selv, skriver han i boken. Läs artikel