Debatt om desinformation

Med anledning av en diskussion om desinformation och pålitlighet i Aftonbladet och Svenska Dagbladet m fl tidningar lägger vi här på nytt ut nedanstående debattinlägg:

David Isaksson: Svensk kremlologi, Helsingborgs Dagblad

2014 skrev Egor Putilov, senare känd som “SD-desinformatören”, en artikel för Arbetaren. I den påstod han att det oppositionella ryska politiska partiet Vänsterfronten i själva verket skapats av Kreml. Artikeln klandrades senare av Pressens opinionsnämnd. Nyligen publicerade Martin Kragh, chef för Rysslands- och Eurasienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet, och Sebastian Åsberg, i våras praktikant vid UI:s Rysslandsprogram, en artikel i Journal of Strategic Studies. Ämnet var rysk propaganda och fejknyheter i Sverige.

Att kritisera Nato gör oss inte till ryssvänner, Aftonbladet
[…] De som är kritiska till Natomedlemskap eller värdlandsavtalet med denna kärnvapenallians är alltså antagonister, som inte hör hemma i Sverige. Ska vi i Sverige bara tillåtas ha en syn på säkerhetspolitik, det vill säga Peter Hultqvists och Natoanhängarnas?